A weboldal cookie-kat használ azért, hogy a weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt biztosítsuk.
Az Uniós törvények értelmében az Elfogadom gomb megnyomásával tudomásul veszed és elfogadod cookie-k használatát a böngésződben. További tudnivalókat a cookie-król az Adatvédelmi Nyilatkozaban találsz.

Menü

Natur, bio, organikus... mit is jelent ez valójában?

Egyre nagyobb az igény arra, hogy a kozmetikában is természetes hatóanyagokat tartalmazó kezeléseket és termékeket választhassanak a vendégek és otthonra is bio, natúr, organikus kozmetikumokat tudjon ajánlani szakember. De vajon tudja-e a kozmetikus mit is jelentenek  ezek a szavak pontosan?  Sajnos a sok megtévesztő reklám és a hiányos jogi szabályozás miatt nagy a káosz a vendégek és gyakran a szakemberek fejében is. A következőkben ezekre keressük a választ.
 
A jelen = káosz
 
Sajnos nem minden magát natúrnak vagy bionak hirdető kozmetikum az amit ígér. A fent említett hiányos jogi szabályozás miatt, jelenleg csak egyes minősítő szervezetek jelöléseiben és a szaktudásukban bízhatnak a kozmetikusok. Ma bárki ráírhatja a termékére hogy az natúr, természetes, bio, organikus, mindenféle vizsgálat és jogi eljárás nélkül. Sok esetben maga a hangzatos, megtévesztő márkanév és grafika sugalja a természetességet, holott gyakran az összetevők alapján (INCI lista) egyértelműen kiderül hogy erről szó sincs.
 
Az organikus kifejezés az angol organic szó magyarosított válozata, jelentése megegyezik a bio-val. Marketigstratégia és ízlés dolga hogy egy cég melyiket válassza.
 
A káoszt tovább fokozza, hogy maguk a minősítő szervezetek előírásai is különböznek egymástól és a natúr ill. bio kifejezés kritériumai sincsenek jogilag meghatározva.
 
Ha másban nem is, abban bizosak lehetünk, hogy az adott termék megfelel az azt minősítő szervezet előírásainak.
 
Magyaroszágon leggyakrabban a következő minősítőszervezetek logóival találkozhatunk:
 
BDIH
(német)
COSMEBIO (francia)
ECOCERT (francia)
BIOKONTROLL
(magyar)
ICEA
(olasz)
 
Állatkísérleteket nem alkalmazó gyártók csomagolásán látható állatvédő szervezetek logói:
 
One voice (francia)
IHTK (német)
 
A jövő = COSMOS standard
 
A fent említett minősítő szervezetek megelégelték ezt az áldatlan állapotot és közösen kidolgoztak egy egységes, átlátható, nemzetközi minősítő rendszert a COSMOS-standardot. Az új logókkal 2015-től találkozhatunk majd a natúr- és biokozmetikumok csomagolásain, amik alapján egyértelműen beazonosíthatóak lesznek a natúr és a biotermékek.
 
 
COSMOS Natural - natúrkozmetikumok
 
A Cosmos- standard nem ír elő minimális természetes összetevő arányt a termékben. Tiltja a géntechnikailag megváltoztatott növényekből származó nyersanyagok és az állatok testéből nyert nyersanyagok használatát. A csomagoláshoz nem lehet klórozott műanyagokat használni. Néhány tartósítószer, mint a szalicilsav és az aszorbinsavak alkalmazhatók. 2015-ig néhány anyag, mint egyes tenzidek és bizonyos kőolajkémiai összetevők alkalmazhatóak. 
 
COSMOS Organic – biokozmetikumok
 
A gyártó cég köteles tanúsíttatni a kozmetikumokhoz felhasznált alapanyagok eredetét, a kozmetikum receptúráját, ellenőrzik a gyártási eljárást és az üzemi feltételeket. A biokozmetikumok esetén még szigorúbb feltételeknek kell megfelelni mindezeknek, mint a natúrkozmetikumoknak. A teljes termék legalább 20%-ának ökológiai termelésből kell származnia. Kivételek vonatkoznak azokra a termékekre, amelyek újra lemosásra kerülnek, vagy a magas ásványi-anyag tartalmú kozmetikumokra, számukra érvényes a 10%-os bio-összetevő. A fizikailag feldolgozott növényi vagy állati eredetű természetes anyagok 95%-ának bioelőállításból kell származnia.
 
A Cosmos- standard „vetélytársa” a NaTrue
 
A NaTrue egy olyan európai nonprofit érdekszövetség, amely megelégelve a jelenlegi szabályozatlan és megtévesztésekkel teli piacot, etalonként kíván szigorú és profitérdek-mentes, ismert és elismert minősítőrendszerré válni. Céljuk, hogy nemzetközi szintű osztályozást alakítsanak ki a natúr- és biokozmetikumok piacán. A NaTrue kritériumai nyilvánosak és átláthatóak, bővebb információ a http://www.natrue.org/ honlapon.
 
A termékeket 3 fokozatban minősítik:
 
NaTrue natúrkozmetikum
Az alapanyagoknak természetesnek kell lenniük, de nem kötelező, hogy biogazdálkodásból származzon. Előírt gyártási folyamatoknak, csomagolási és környezetvédelmi feltételeknek is meg kell felelnie a terméknek.
NaTrue natúrkozmetikum bio összetevőkkel
Szigorúbb minősítés, ahol az eddigi előírásokon felül a természetes összetevők min. 70 %-ának ökológiai termesztésűnek kell lennie.
NaTrue biokozmetikum
A legszigorúbb minősítés, ahol az eddigi előírásokon felül a a természetes összetevők 95 %-ának ökológiai termesztésből kell származnia.
 
Általánosságban elmondható, hogy a valódi bio/natúr kozmetikumok legfőbb jellemzője, hogy nem tartalmaznak szintetikus tartósítószereket (pl: parabének), ásványiolaj származékokat, szintetikus szín- és illatanyagokat, valamint génmanipulált összetevőket.
 
A szín- és illatanyagok, emulgeáló és konzerváló anyagok természetes eredetűek. Tilos a szintetikus fényvédők alkalmazása. Tilos besugárzással tartósítani a termékeket. Tilos az INCI listában az un. fantázia nevek alkalmazása (ezek olyan „titkos” összetevők amit a nagy márkák előszeretettel valamilyen fantázianéven levédetnek, hogy ne lehessen tudni pontosan mi is a receptúra). A termékek tesztelésekor állatkísérleteket nem végeznek.
 
A tanúsítás szisztémájának az alapja, az EU-ban 2005 óta kötelezően elvárt összetevők listájának (INCI) pontos feltüntetése. Ebben a listában a nemzetközi nómenklatúra szerinti néven kell feltüntetni a kozmetikumot tartalmazó összes összetevőt, meghatározott sorrendben, miszerint a legnagyobb mennyiségben jelen lévő összetevő kerül az első helyre és ezt követi csökkenő sorrendben a többi.
 
A kozmetikus szakemberekek ismerniük kéne az INCI listán leggyakrabban előforduló szakkifejezéseket, hogy pontosan megtudják állapítani mi is van a tégelyben és el tudják dönteni, hogy az adott hatóanyagok megfelelőek-e a vendég bőrproblémájára. A szakember presztizsét jelentősen növeli, ha ezeket el tudja magyarázni a vendégeinek és akár ingyenes hatóanyagelemzéssel is kedveskedik nekik.
 
A jelenlegi pénz- és üzletiérdekek vezette világban egy egyetlen biztos pont amire támaszkodhatunk az a szaktudásunk, amikor egy adott terméket elemzünk vagy új termékek bevezetéséről döntünk.
 
Kerkow Tímea
Kozmetikusmester
Phyt’s Naturokozmetikus
Phyt’s oktatókozmetikus
 

Creative Commons Licenc
Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható.

Tartalomhoz tartozó címkék: Bio Kisokos

Keresés